När firar vi Halloween i Sverige egentligen? I USA är det väl alltid 31 oktober? Jag trodde att man i Sverige firade första lördagen i november, och i min kalender står det att den lördagen är det Alla helgons dag men på måndag står det Allhelgonadagen? Krångligt!
Men det brukar väl vara lite aktiviteter nere på stan innan och det är väl i veckan som kommer, eller har det varit nu? Jag blir bara yr i skallen av alla dagar :P


I alla fall hade vi en jättetrevlig kväll i Årsunda igår, förstår inte att jag kan dricka så mycket och endå mår jag inte så dåligt idag. Skulle på tjejkväll hos Maria ikväll men jag blev hemma, Maxen är febrig och jag är trött så jag ville vara hemma! Synd för det hade varit jätteroligt att träffa en massa goa tjejer :)

2 kommentarer

Sandras

30 Oct 2010 20:27

tror de brukar fira på stan på torsdag innan, och att halloween firas lördag nästa helg. Vi ska fira då iaf. Hoppas Max blir bättre

Mormor

30 Oct 2010 20:34

Alla helgons dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Då brinner ljusen på kyrkogårdarna till våra anhörigas minne. Men den seden är bara drygt ett halvt sekel gammal i Sverige. Urgammal är däremot dödskult, själskult och helgonkult vid vinterhalvårets ingång.



Allhelgonadagen i den romersk-katolska kyrkan

Den 1 november, allhelgonadagen, har katolska kyrkan sedan 700-talet firat de helgon som inte hade egna dagar i almanackan. Dagen efter, den 2 november, firade man alla själars dag för döda familjemedlemmar och kvällen före, den 31 oktober, var allhelgona afton (All Hallows Even=Halloween).



http://www.nordiskamuseet.se/publication.asp?PublicationId=790

Kommentera

Publiceras ej