Hörrni, ni är ju flera som har vita soffor o dessutom Ektorp-soffor precis som vi.. !
Hur ofta tvättar ni och hur gör ni?

När jag skulle tvätta våran första gången så hade den blivit mörk där man sitter av jeans o sånt, slängde in med vitt tvättmedel o 60grader men ingen skillnad, tvättade igen med klorin på 60 grader och ingen skillnad. Provade att spruta på vanish o då försvann allt utom en fläck som syns lite svagt. Däremot va de skitsvårt att få dom på kuddarna igen, kuddarna blev som bananer och tyget borde ju inte krympa när de står att man kan tvätta i 60grader.
Det är ju inte bara där man sitter de blir missfärgat utan även på armstöd där de blir dammigt o man sitter med armarna. Dessutom tömde jag nog halva vanishflaskan på bara 6 en soffa.

Så, hur gör ni för att soffan ska hålla sig ren o vit och inte krympa?
Funkar de kanske med vanish tvättmedel? Mitt va slut så kunde inte prova det!

7 kommentarer

Anonym

30 Jan 2011 13:56

Ett tips är att klä på klädslarna när dom är fuktiga!

Mormor

30 Jan 2011 14:35

och att inte tumla om du gör det? Kanske inte krymper av tvätten, men av torktumling? Fin bild av er på skotern. Och det stod tom MAX på den! ;)

Therese - Sockenvägens Söta

30 Jan 2011 18:25

Ja, färgen fäster även på glas, har målat ett par burkar på det sättet, men tål inte maskindisk! Kan behövas fler lager också än om man målar över befintlig etikett. KRAM

Anonym

30 Jan 2011 20:42

När jag hade Ektorpsoffan tog jag vanishspray först på dom värsta fläckarna. Sen så tog jag Ariel flytande tvättmedel för vit tvätt + en skopa vanish crystal white i vanliga tvättmedelskoppen och det funkade bra.

Fia

30 Jan 2011 20:42

När jag hade Ektorpsoffan tog jag vanishspray först på dom värsta fläckarna. Sen så tog jag Ariel flytande tvättmedel för vit tvätt + en skopa vanish crystal white i vanliga tvättmedelskoppen och det funkade bra.

Sandra

31 Jan 2011 00:38

Man måste dra i tyget när det är blött och sen kan man klä på dom när dom är lite fuktiga :)

Sanna

31 Jan 2011 13:48

Köp galltvål! Finns både i fast form, precis som en vanlig tvål.. men också i flytande form. Jag har på galltvål på alla möjliga fläckar innan jag tvättar det, och allt har försvunnit hittills.

Kommentera

Publiceras ej