Hittade detta recept hos matplatsen! En bra blogg jag följer med mkt recept på både mat och godsaker men en hel del inredning och annat oxå! 
Jag följde inte helt noggrant men i det stora.. Gjorde på 500g köttfärs så tänkte om lite.. I ostsåsen hade jag ingen muskotnöt och heller inte prästost utan mozzarella. Kokade inte köttfärsen med allt som står och inte lika länge heller men nästan en timme och det gjorde skillnad. 

Men riktigt riktigt gott och krämigt! 

900 g blandfärs
1 gul lök
1 pkt bacon (hoppade detta)
Färsk timjan (hoppade detta)
Persilja
Basilika
4 klyftor vitlök
500 g krossade tomater
2 tärningar kalvbuljing
5 dl vatten
1 dl tomatpuré
1 msk honung (hoppade över)

Bechamellsås:

3 dl grädde
7 dl mjölk
1 dl mjöl
100 G smör
Salt
Peppar
Muskotnöt (hoppade)
4 dl riven Prästost (mozzarella)
+ 2 dl att toppa med

12 lasagne plattor

Gör så här:

Bryn bakon i smbitar, lök och köttfärsen i en gryta. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra under lock i minst 2 h!! Längre gör absolut inget :) Rör då och då så det inte bränns. Späd ev med mer vatten och smaka av med salt & peppar.

Smält smöret till bechamellen och rör ner mjölet. Tillsätt mjölk, grädde och kryddor och låt sjuda en stund.

Varva sedan lasagneplattor + köttfärssås + bechamellsås i en ugnsform. Avsluta med ett lager plattor med bara bechamellsås över (ingen köttfärssås där) och strö över riven ost.

In i ugnen, 200 C i ca 30-45 min (känn så plattorna blivit mjuka, tiden varierar lite på olika märken tycker jag). Låt stå och dra till sig en stund under folie och servera sedan med en god sallad.



Kommentera

Publiceras ej